Thuismarkt

De Nederlandse vleessector verzorgt vlees en vleesproducten voor Nederlandse consumenten via supermarkten, slagers, groothandel en indirect foodservices (zoals horeca). 95% van de Nederlands eet regelmatig vlees. Gemiddeld eten we in Nederland per jaar ongeveer 37 kilo vlees en vleesproducten (WUR-2025). In Nederland en de EU is de vleesconsumptie de afgelopen decennia licht gedaald. Consumententrends, vergrijzing, politiek beleid en maatschappelijke druk speelden daarin een rol. Toch is wereldwijd de trend dat men in landen waar de welvaart stijgt juist meer vlees gaat eten.

Daarnaast zijn er voor dierlijk eiwit tegenwoordig meer alternatieven beschikbaar dan 20 jaar geleden. Plantaardige vleesvervangers en hybride producten worden in Nederland vaak gemaakt door bedrijven die ook actief zijn in de vleesproductie. Nederlandse vleesbedrijven hebben een hoog niveau van kennis, ervaring, expertise en infrastructuur voor het produceren van voedingsmiddelen. Hierdoor kunnen ook andersoortige voedzame producten veilig, vertrouwd en verantwoord gemaakt worden.

Thuis in Europa

Van het vlees dat in Nederland geproduceerd wordt, blijft ruim 70% binnen de EU. Het grootste deel van onze export gaat naar buurlanden als Duitsland, Groot-Brittannië en naar EU-lidstaten als Italië en Spanje. Een-derde van de totale productie is bestemd voor de Nederlandse thuismarkt.

Hier houden we van specifieke vleesdelen, waardoor een groot deel van een slachtdier in Nederland geen bestemming heeft. Stel dat we van 100 varkens wel alle karbonades in Nederland verkopen maar slechts 30 hammen, dan gaan de overige hammen bijvoorbeeld naar Italië. Zij maken daar hun speciale Parmaham van.

Export

Er zijn ook vleesdelen die in de EU helemaal geen aftrek vinden. Denk aan bepaald orgaanvlees of varkensneusjes en poten. Vleesdelen die in de EU nauwelijks geconsumeerd worden, zijn in landen buiten de EU een - soms duurbetaalde - lekkernij. Zo voorziet de Nederlandse vleessector vele landen binnen en buiten de EU van geliefde én benodigde dierlijke producten.

Duurzaam

Nederlandse vleesbedrijven zijn  toonaangevend in duurzame en concurrerende vleesproductie. Zowel individueel als in samenwerking met andere partijen binnen de keten wordt gewerkt aan verduurzaming. Belangrijkste aandachtspunten zijn kwaliteit, voedselveiligheid, dierenwelzijn, diergezondheid, milieu en arbeidsomstandigheden.

De sector werkt systematisch aan verdere verduurzaming, wat zichtbaar is in kwaliteitsprogramma's en onderscheidende ketenconcepten zoals het 'Beter Leven Kenmerk' (BLK). Onafhankelijke controles borgen de duurzaamheid van de producten.

Kennisvoorsprong

De Nederlandse landbouw wordt wereldwijd geroemd om haar innovatiekracht. Om deze koppositie te behouden, moet de overheid verduurzaming en innovatie blijven stimuleren. Een robuuste omvang van de sector is nodig om de kennisvoorsprong te behouden en bij te dragen aan de voedselzekerheid.

Circulariteit en ‘no waste

De vleessector werkt actief aan het tegengaan van voedselverspilling door reststromen en afwijkende producten optimaal te benutten. Export buiten de EU blijft essentieel om deze rest- en bijproducten nuttig in te zetten en te kunnen investeren in duurzaamheid en dierenwelzijn. Overheidssteun is nodig om exportmarkten te behouden en uit te breiden.

Interview

Interview Manon Houben: de koers van VleesNL

‘Een sector om trots op te zijn’ Op 1 april 2025

Downloads

Standpunten

Nieuws

Eerste certificaat Holland Varken uitgereikt

Vrijdag 24 oktober is het eerste certificaat van het nieuwe ketenkwaliteitssysteem Holland Varken Quality officieel uitgereikt aan het bedrijf van Cees en Jeanette van den Broek in Oud Gastel.

27 oktober 2025

Podcast Of Je Worst Lust: De Nederlandse veehouderij

In de politiek botsen meningen regelmatig over de toekomst van de Nederlandse veehouderij, maar juist dat maakt het gesprek waardevol. Zo vinden ook gasten GL/PVDA-kamerlid Laura Bromet en LTO-voorzitter Ger Koopmans.

11 juni 2025

Omzet keurmerken in vleessector stabiel in 2024

De jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van marktonderzoeksbureau Circana laat zien dat de omzet van duurzamere keurmerken in 2024 stabiel is gebleven. Producten met een onafhankelijk geborgd keurmerk groeiden in omzet met 2,8%, vrijwel gelijk aan de algemene

08 mei 2025